Poldi
Poldi
Krásná Poldi, krásná Poldi
otisku mědi a připálená kadeři hvězd,
kterými jsem vás ověnčil,
lůžko vonící vůní routy a svatebním veselím,
to nejkrásnější, co jsem kdy viděl,
tím vás ověnšuji, tedy vás sebe samou,
mrtvými věcmi hovořím s vámi,
když emailové džbánky padají z nebes,
když šílená luna zrcadlí reflexy vašich rexlefů a vzduch je vámi umazán...
Bohumil Hrabal
Spolutvůrci klenotu POLDI
1. Karl Wittgenstein (1847 - 1913) - generální ředitel Pražskoželezářské společnosti, zakladatel POLDI, manažer a král ocelářství habsburské monarchie.
2. Dr. Ing. Franz Hummelberger (1883 - 1967) - objevitel korozivzdorné oceli, výzkumník, technik, obchodník působící v POLDI od roku 1911. Generální ředitel Poldi hutě a.s.(1932 - 1945), která pod jeho vedením dosáhla světové pověsti.
3. Ing. Miloslav Dlouhý, CSc (1931 - 1992) - působil v kladenských hutích od roku 1954, podnikový ředitel POLDI - Spojených oceláren (1974 - 1986).
Historie v datech
1854 Vojtěch Lanna založil první Kladenskou huť. Vojtěšská huť vytavila o rok později železo na první úspěšně provozované koksové vysoké peci v Čechách.
1879 Ve Vojtěšské huti byla v květnu sfoukána první tavba Thomasovy oceli na evropském kontinentě, pouhé tři týdny po předvedení pochodu Sidney G. Thomasem v Anglii.
1881 Mostárna Vojtěšské huti vyrobila z kladenského pudlovaného železa střešní konstrukci pro Národní divadlo v Praze. Konstrukce je dodnes plně funkční!!!
1889 Carl Wittgenstein založil v sousedství Vojtěšské huti specielní ocelárnu, jíž dal na počest své manželky Leopoldiny jméno Poldina huť. týž rok se mu narodil syn Ludwig, budoucí velký západoevropský filozof.
1893 Pro Poldinu huť byla patentována ochranná známka s profilem ženské hlavy. Týž rok na světové Kolumbovské výstavě v Chicagu získaly výrobky Poldiny hutě nejvyšší ocenění.
1897 Poldina huť v té době měla již dvě desítky zastoupení v evropě a Rusku. Kromě specielních ocelí vyráběla pera, nástroje a konstrukční díly. Výkovky dodala pro první oceánské rakousko-uherské bitevní lodě třídy Habsburk.
1900 Nástrojové oceli POLDI ocenil jménem místokrále indie Geological Survey of India
1906 Wolfram-vanadiová ocel POLDI MAXIMUM se stala plně konkurenceschopnou se světovou novinkou třískového obrábění, americkými ocelemi rychlořeznými.
1907 První dodávka letecké hřídele POLDI pro německého letce a konstruktéra Hanse Grade, vítěze Lanzovy ceny
1909. Už od roku 1903 huť dodávala součástky a výkovky pro firmy Daimler a Benz. Vozy těchto značek se součástkami POLDI vyhrály Grand Prix Francie
1908. Grand Prix USA
1910 a získaly prestižní označení Prinz Heinfrich Wagen.
1908 Indukční elektrická pec Kjellin nahradila původní technologii výroby kelímkových ocelí. Byla první elektrickou ocelářskou pecí na území pozdější České Republiky.
1909 Vůz Blitzen Benz, na jehož konstrukci byla použita ocel POLDI, ustavil v Daytoně (USA) světový rychlostní rekord 211,51 km/h.
1910 hlavňová ocel POLDI ANTICORO získala zlatou medaili na Mezinárodní lovecké výstavě ve Vídni.
1912 S letounem Grade s hřídelí POLDI absolvovala první česká pilotka Božena Láglerová turné po Kubě, Haity a Santo Domingu. O dva roky později byly oceli POLDI dodány pro italské vzducholodě tybu "V". týž rok Dr. Hummelberger vyvinul ocel POLDI AKS. Poldina huť se tak vedle Krupp a Brearley zařadila do trojice prvních objevitelů korozivzdorných ocelí na světě.
1919 Byly založeny obchodní společnosti Poldi Steel Comp. v USA a Austrálii a Poldi Steel Works s indickou, čínskou a japonskou větví.
1922 patentována žáruvzdorná ocel POLDI AKC, jejíž složení celosvětově ovlivnilo vývoj těchto materiálů.
1926 Konstrukční oceli POLDI VICTRIX se uplatnily v rozvoji letecké dopravy. Byly použity k prvnímu přeletu Kilimandžára švýcarem Mittelholzerem i na etapovém letu itala De Pineda pře Atlantik po Jižní a Severní Americe.
1928 Prof. Junkers použil hřídel Poldi do letounu W-33 "Bremen", který jako první přeletěl nonstop Atlantik ve směru Evropa - Amerika.
1929 Vyvinut tvrdokov na bázi slinutých karbidů POLDI DIADUR jako reakce na materiál Widia firmy Krupp. V téže době Poldina huť zahájila výrobu přístrojů z korozivzdorných ocelí: mlékárenských odparek, tanků, cisteren i dalších zařízení pro potravinářství, farmaceutiku, textilnictví a chemii.
1930 Oceli POLDI MAXIMUM a POLDI TENAX byly použity na kontrukci Harbour Bridge v Sydney, největšího mostu tohototo typu na světě.
1932 Bandážovými kruhy z antimagnetické oceli POLDI AM byl vybaven největší turbogenerátor světa v elektrárně Saint Denis u Paříže.
1933 Létající čluny Savoia Marchetti italského generála Balba absolvovaly dálkový skupinový přelet Řím - Chicago. Stejně jako u skupinového letu týchž strojů z Říma do Rio de Janeiro, byla i v těchto letounech použita ocel POLDI.
1934 s ocelemi POLDI pro naftový průmysl byla vyvrtána v Rumunsku nejhlubší evropská sonda (3382 m)
1937 s použitím korozivzdorných ocelí POLDI byla dle návrhu arch. Machoně restaurována kaple v nizozemském Naardenu s hrobem Jana Amose Komenského.
1938 Konstrukční oceli POLDI BOZ a POLDI CNS byly dodány pro automobil Thunderbolt, s nímž kapitán G.T.E.Eyston v letech
1938-39 ustavil tři světové rychlostní rekordy, všechny nad 500 km/h. V téže době vrcholily dodávky ocelí POLDI pro československou armádu. Z ocelí POLDI byla polovina čs. tanků a všech čs. vojenských pevností. Již dříve dodala Poldina huť pancéřování pro jedinou československou válečnou loď, dunajský monitor President Masaryk.
1939 Těsně před 2. světovou válkou měla Poldina huť filiálky se sklady a obchodní zastoupení v 39 zemích světa.
1960 Žáruvzdorné oceli POLDI se uplatnili na čs. cvičných proudových letounech L-29 Delfín a jejich pokračovatelích L-39 Albatros.
1969 Z korozivzdorných ocelí POLDI se začaly vyrábět první chirurgické soupravy a později i implantáty pro osteosyntézu.
1975 V tomto a následujících letech získalo devět výrobků Poldi zlaté medaile Mezinárodních strojírenských veletrhů Brno a veletrhu INVEX.
1980 Titanové slitiny POLDI byly použity na čs. akrobatické letouny Zlín Z-50, na nichž čs. letci Tuček a Jirmus získali tituly mistrů světa v letecké akrobacii.
1983 Korozivzdorné oceli POLDI se uplatnily na výtvarných dominantách Nové scény Národního divadla v Praze.
1985 Dodávky výkovků POLDI pro kamiony Liaz a Tatra, vítěze řady ročníků Rallye Paris-Dakar.
1986 Dokončena a spuštěna středojemná válcovna, poslední část nového závodu POLDI - Dříň.
1990 Zlatá medaile Brussels Euréka za ocel POLDI ATABOR, sloužící k ukládání jaderných odpadů.
1993 Certifikát TUV dle normy ISO 9002 pro POLDI OCEL na válcované a kované produkty celého sortimentu ušlechtilých ocelí POLDI.